Kengetallen Bereikbaarheid
Omdat voor infrastructuurprojecten het verbeteren van bereikbaarheid een belangrijke verwachte winst is, behandelen we kort enkele belangrijke kengetallen die dit uitdrukken.
Waardering van tijd (value of travel time, afgekort VTT)
Voor het in geld uitdrukken van veranderingen in reistijd, betrouwbaarheid en comfort zijn waarderingskengetallen noodzakelijk. De set kengetallen die tot voor kort werd gebruikt, dateert uit 2013 en heeft als basisjaar 2010. Deze kengetallen zijn recent, december 2023, geactualiseerd in opdracht van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Sleutel voor de waardering van tijd is de mate waarin reizigers bereid zijn te betalen voor een uur tijdwinst.
Er zijn value-of-travel-time-getallen voor:
- weggebruikers
- treinreizigers
- OV (bus, tram, metro)
- lopen
- fiets
- voor- en natransport van vliegen
Naast een update van de waarderingskengetallen zijn er nu ook reistijdwaarderingen berekend voor lopen, fietsen en het voor- en natransport van vliegen. Daarnaast zijn er waarderingen bepaald voor (minder) drukte in het openbaar vervoer (ov) en een meer comfortabele loop- en fietsinfrastructuur. Deze toevoegingen maken het mogelijk om meer effecten van mobiliteitsbeleid te monetariseren in maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA's). Alle nieuwe waarderingskengetallen staan in het KiM-rapport 'De nieuwe waarderingskengetallen voor reistijd, betrouwbaarheid en comfort'.
De oude kengetallen (basisjaar 2010) staan hieronder op de website voor lopende onderzoeken. Nieuw te starten onderzoeken dienen gebruik te maken van de meest recente kengetallen met basisjaar 2022.
Waardering van betrouwbaarheid (value of reliability)
In hetzelfde onderzoek naar de maatschappelijke waarde van kortere reistijden van het KiM wordt de waardering van betrouwbare reistijden benoemd, afgekort VOR. Het bepalen van de betrouwbaarheid van reistijden kan complex zijn. Het voor de MIRT-verkenningen van wegprojecten gebruikte verkeersmodel (NRM) berekent op verzoek de betrouwbaarheid.
De VORs voor 2022 en de prognosejaren kunnen worden afgeleid door de VTT's te vermenigvuldigen met de onderstaande betrouwbaarheidsratio's.
Groeicijfers basisjaar 2022
Voor een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van weginfrastructuurprojecten worden de baten gebaseerd op de uitkomsten van het Nederlands Regionaal Model (NRM) voor een bepaald zichtjaar en meestal berekend voor een zichtperiode van 100 jaar. Dit betekent dat de modeluitkomsten voor een bepaald zichtjaar gebruikt moeten worden voor het bepalen van de baten voor de gehele zichtperiode. Hiervoor zijn kengetallen nodig voor de jaarlijkse groei in de zichtperiode vóór en ná het zichtjaar. Deze kengetallen staan en worden toegelicht in de notitie ‘Groeicijfers verkeer en verliestijd voor MIRT- wegprojecten’.
Voor de bepaling van weekenddageffecten op basis van werkdageffecten in MKBA’s voor wegprojecten zijn er ophoogfactoren beschikbaar van werkdag naar jaartototaal. Zie hiervoor de publicatie: ophoogfactoren van werkdag naar jaartotaal in MKBA
De Value of Time in het wegverkeer
WLO-scenario laag
Type verkeer | 2022 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|
Vracht | 63,10 | 64,43 | 68,07 | 73,38 |
Woonwerk | 10,78 | 11,01 | 11,63 | 12,54 |
Zakelijk | 21,20 | 21,65 | 22,87 | 24,65 |
Overig | 9,60 | 9,80 | 10,36 | 11,16 |
Bestel L2 | 45,50 | 46,46 | 49,08 | 52,91 |
Nb. Dit is een beste schatting van de VTT. Voor toepassing adviseren we om een gevoeligheidsanalyse uit te voeren met 5% lagere en hogere waarderingen.
WLO-scenario hoog
Type verkeer | 2022 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|
Vracht | 63,10 | 68,28 | 74,78 | 82,75 |
Woonwerk | 10,78 | 11,66 | 12,78 | 14,14 |
Zakelijk | 21,20 | 22,94 | 25,12 | 27,80 |
Overig | 9,60 | 10,39 | 11,38 | 12,59 |
Bestel L2 | 45,50 | 49,24 | 53,92 | 59,67 |
Nb. Dit is een beste schatting van de VTT. Voor toepassing adviseren we om een gevoeligheidsanalyse uit te voeren met 5% lagere en hogere waarderingen.
Binnen het LMS worden 2 categorien bestelauto's onderscheiden, namelijk L1 en L2. Onder L1 vallen kleine en middelgrote bestelauto's onder 5,6 meter. Tot nu toe werd de zakelijke reistijdwaardering voor autobestuurder gebruikt voor beide categorien. Deze wordt nog wel voor L1 gebruikt. Voor L2 is nu een nieuwe waardering toegevoegd, deze worden vooral gebruikt voor logistieke dienstverleners en handel waarvoor L1 te laag is. Voor meer informatie verwijzen wij naar het achtergronddocument over reistijdwaardering van bestelauto's van KiM op https://www.kimnet.nl/publicaties/publicaties/2023/12/04/nieuwe-waarderingskengetallen-voor-reistijd-betrouwbaarheid-en-comfort
Bron: Nieuwe waarderingskengetallen voor reistijd, betrouwbaarheid en comfort. Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), 2023
De Value of Time van treinreizigers
WLO-scenario laag
Type reiziger | 2022 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|
Woonwerk | 12,05 | 12,30 | 13,00 | 14,01 |
Zakelijk | 17,96 | 18,34 | 19,37 | 20,89 |
Overig | 8,74 | 8,92 | 9,43 | 10,16 |
Gemiddeld | 10,08 | 10,29 | 10,87 | 11,72 |
Nb. Dit is een beste schatting van de VTT. Voor toepassing adviseren we om een gevoeligheidsanalyse uit te voeren met 5% lagere en hogere waarderingen.
WLO-scenario hoog
Type reiziger | 2022 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|
Woonwerk | 12,05 | 13,04 | 14,28 | 15,80 |
Zakelijk | 17,96 | 19,43 | 21,29 | 23,55 |
Overig | 8,64 | 9,46 | 10,36 | 11,46 |
Gemiddeld | 10,08 | 10,91 | 11,95 | 13,22 |
Nb. Dit is een beste schatting van de VTT. Voor toepassing adviseren we om een gevoeligheidsanalyse uit te voeren met 5% lagere en hogere waarderingen.
Bron: Nieuwe waarderingskengetallen voor reistijd, betrouwbaarheid en comfort. Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), 2023
De Value of Time van reizigers in de bus, tram en metro
WLO-scenario laag
Type reiziger | 2020 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|
Woonwerk | 7,62 | 7,78 | 8,22 | 8,86 |
Zakelijk | 14,39 | 14,69 | 15,52 | 16,73 |
Overig | 6,66 | 6,80 | 7,18 | 7,75 |
Gemiddeld | 7,12 | 7,27 | 7,68 | 8,28 |
Nb. Dit is een beste schatting van de VTT. Voor toepassing adviseren we om een gevoeligheidsanalyse uit te voeren met 5% lagere en hogere waarderingen.
WLO-scenario hoog
Type reiziger | 2022 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|
Woonwerk | 7,62 | 8,25 | 9,03 | 9,99 |
Zakelijk | 14,39 | 15,57 | 17,05 | 18,87 |
Overig | 6,66 | 7,21 | 7,89 | 8,73 |
Gemiddeld | 7,12 | 7,70 | 8,44 | 9,33 |
Nb. Dit is een beste schatting van de VTT. Voor toepassing adviseren we om een gevoeligheidsanalyse uit te voeren met 5% lagere en hogere waarderingen.
Bron: Nieuwe waarderingskengetallen voor reistijd, betrouwbaarheid en comfort. Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), 2023
De Value of Time van fietsers
WLO-scenario laag
Type reiziger | 2020 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|
Woonwerk | 10,17 | 10,38 | 10,97 | 11,83 |
Zakelijk | 11,20 | 11,44 | 12,08 | 13,02 |
Overig | 10,43 | 10,65 | 11,25 | 12,13 |
Gemiddeld | 10,39 | 10,61 | 11,21 | 12,08 |
Nb. Dit is een beste schatting van de VTT. Voor toepassing adviseren we om een gevoeligheidsanalyse uit te voeren met 5% lagere en hogere waarderingen.
WLO-scenario hoog
Type reiziger | 2022 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|
Woonwerk | 10,17 | 11,00 | 12,05 | 13,34 |
Zakelijk | 11,20 | 12,12 | 13,27 | 14,69 |
Overig | 10,43 | 11,29 | 12,36 | 13,68 |
Gemiddeld | 10,39 | 11,24 | 12,31 | 13,62 |
Nb1. Dit is een beste schatting van de VTT. Voor toepassing adviseren we om een gevoeligheidsanalyse uit te voeren met 5% lagere en hogere waarderingen.
Nb2. Voor de VTT van fietsen zijn opslagfactoren voor verschillende comfortniveaus beschikbaar.
Bron: Nieuwe waarderingskengetallen voor reistijd, betrouwbaarheid en comfort. Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), 2023
Voor de overige Value of Time zie het KiM rapport.
Value Reliability
Onderstaande betrouwbaarheidsratio's kunnen gebruikt worden om de VOR te berekenen.
Modaliteit |
Reismotief |
Ratio |
Auto |
Woon-werk |
0,27 |
Zakelijk |
0,21 |
|
Overig |
0,35 |
|
Gemiddeld |
0,32 |
|
Trein |
Woon-werk |
0,32 |
Zakelijk |
0,11 |
|
Overig |
0,27 |
|
Gemiddeld |
0,27 |
|
BTM |
Woon-werk |
0,65 |
Zakelijk |
0,61 |
|
Overig |
0,56 |
|
Gemiddeld |
0,59 |
|
Vracht |
Weg L2 en L3 |
0,37 |
Trein |
0,18 |
|
Binnenschip kade |
0,35 |
|
Binnenschip sluis |
0,09 |
|
Bestel |
L1 |
0,37 |
Groeicijfers basisjaar 2010
Voor een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van weginfrastructuurprojecten worden de baten gebaseerd op de uitkomsten van het Nederlands Regionaal Model (NRM) voor een bepaald zichtjaar en meestal berekend voor een zichtperiode van 100 jaar. Dit betekent dat de modeluitkomsten voor een bepaald zichtjaar gebruikt moeten worden voor het bepalen van de baten voor de gehele zichtperiode. Hiervoor zijn kengetallen nodig voor de jaarlijkse groei in de zichtperiode vóór en ná het zichtjaar. Deze kengetallen staan en worden toegelicht in de notitie ‘Groeicijfers verkeer en verliestijd voor MIRT- wegprojecten’.
Voor de bepaling van weekenddageffecten op basis van werkdageffecten in MKBA’s voor wegprojecten zijn er ophoogfactoren beschikbaar van werkdag naar jaartototaal. Zie hiervoor de publicatie: ophoogfactoren van werkdag naar jaartotaal in MKBA
De Value of Time in het wegverkeer
WLO-scenario laag
Type verkeer | 2010 | 2020 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|---|
Vracht | 45,16 | 46,66 | 48,62 | 51,45 | 55,56 |
Woonwerk | 9,25 | 9,55 | 9,96 | 10,54 | 11,38 |
Zakelijk | 28,49 | 29,43 | 30,67 | 32,45 | 35,05 |
Overig | 7,50 | 7,75 | 8,08 | 8,54 | 9,23 |
WLO-scenario hoog
Type verkeer | 2010 | 2020 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|---|
Vracht | 45,16 | 47,79 | 52,30 | 57,41 | 63,67 |
Woonwerk | 9,25 | 9,78 | 10,71 | 11,76 | 13,04 |
Zakelijk | 28,49 | 30,15 | 32,99 | 36,22 | 40,17 |
Overig | 7,50 | 7,94 | 8,69 | 9,54 | 10,58 |
Bron: De maatschappelijke waarde van kortere en betrouwbaardere reistijden. Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), 2013
In bovenstaande tabellen staan de prognosewaarden voor de reistijdwaardering op de weg. In het achtergrondrapport over de waarde van kortere en betrouwbaardere reistijden is een gemiddelde motiefverdeling en bezettingsgraad te vinden. Het is bij grotere studies echter van belang dat dit preciezer en actueler wordt gemodelleerd.
De Value of Time van treinreizigers
WLO-scenario laag
Type reiziger | 2010 | 2020 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|---|
Woonwerk | 11,50 | 11,85 | 12,65 | 13,57 | 14,61 |
Zakelijk | 20,01 | 20,61 | 22,01 | 23,61 | 25,41 |
Overig | 7,00 | 7,21 | 7,70 | 8,26 | 8,89 |
Gemiddeld | 9,29 | 9,57 | 10,22 | 10,97 | 11,80 |
WLO-scenario hoog
Type reiziger | 2010 | 2020 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|---|
Woonwerk | 11,50 | 12,08 | 13,23 | 14,84 | 16,45 |
Zakelijk | 20,01 | 21,01 | 23,01 | 25,81 | 28,61 |
Overig | 7,00 | 7,35 | 8,05 | 9,03 | 10,01 |
Gemiddeld | 9,29 | 9,76 | 10,69 | 11,99 | 13,29 |
Bron: De maatschappelijke waarde van kortere en betrouwbaardere reistijden. Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), 2013.
De Value of Time van reizigers in de bus, tram en metro
WLO-scenario laag
Type reiziger | 2010 | 2020 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|---|
Woonwerk | 7,75 | 7,98 | 8,53 | 9,15 | 9,84 |
Zakelijk | 19,51 | 20,10 | 21,46 | 23,02 | 24,78 |
Overig | 6,00 | 6,18 | 6,60 | 7,08 | 7,62 |
Gemiddeld | 6,73 | 6,93 | 7,40 | 7,94 | 8,55 |
WLO-scenario hoog
Type reiziger | 2010 | 2020 | 2030 | 2040 | 2050 |
---|---|---|---|---|---|
Woonwerk | 7,75 | 8,14 | 8,91 | 10,00 | 11,08 |
Zakelijk | 19,51 | 20,49 | 22,44 | 25,17 | 27,90 |
Overig | 6,00 | 6,30 | 6,90 | 7,74 | 8,58 |
Gemiddeld | 6,73 | 7,07 | 7,74 | 8,68 | 9,63 |
De Value of Time van fietsers
Wilt u gegevens over de Value of Time van fietsers? Neem dan contact op.
Disclaimer
Het kan gebeuren dat er een fout of onduidelijkheid staat in een van de tabellen met kengetallen op deze website. Wij vragen u in dat geval vriendelijk om ons hierop te wijzen. Het Steunpunt Economische Expertise is niet verantwoordelijk voor de uiteindelijke toepassing van kengetallen in maatschappelijke kosten-batenanalyses. Die verantwoordelijkheid blijft bij de opsteller van de maatschappelijke kosten-batenanalyse. Bij vragen of twijfel kan het Steunpunt Economische Expertise wel adviseren of, bij terugkerende kwesties, een memo of nieuwe richtlijn publiceren.